Album recensies: Het Beloofde Land

Jeroen Bakker op 29 oktober 2020 albumrecensie: 4 (van 5) sterren
Drie jaar geleden maakte Kurt Efting indruk door, al zoekend naar de waarheid in zijn hart, het land af te reizen met slechts twee instrumenten bij zich: een gitaar en zijn stem. Hij kwam terug en het verslag van deze ervaring is te beluisteren op het album Liefde Was Dichtbij, een verfijnd stukje ambachtswerk van een vakman.
De basis voor het onlangs uitgebrachte Het Beloofde Land werd anderhalf jaar geleden gelegd toen de Nederlandstalige singer-songwriter een trip door Amerika maakte die maar liefst drie maanden duurde. Hij trok dwars door ‘het beloofde land’ om in het verleden te duiken van zijn overgrootvader die ergens in de beginjaren van de vorige eeuw het centrum van Leeuwarden achterliet om met de boot af te reizen naar Ellis Island om van daaruit, evenals zoveel landgenoten toen, te proberen een nieuw en vooral beter leven op te starten. De inspiratie die Efting daar heeft opgedaan heeft geresulteerd in een verzameling van tien verhalen die hij, voorzien van heldere en prachtige poëtische teksten, in een semi-akoestische folkpopverpakking heeft gestopt. Wist hij drie jaar geleden al het verlangen naar vergane zaken op een knappe wijze over te brengen, ook nu slaagt hij erin om hiermee de aandacht van de luisteraar vanaf de eerste minuut beet te pakken en vervolgens vast te houden.
Nostalgische gevoelens over de tijd dat hij aan de oude tafel speelde en waar de moeilijke rekensommen werden gemaakt en de tafels werden gestampt in ‘Vragen Naar De Toekomst’, maar ook stilstaan bij naderend afscheid of vooruit kijkend naar de laatste rustplaats in het gras bij de wortels van de wilg op ‘Fairmount-Willow’ waarin de folk plaats maakt voor sfeervolle en jazzy Americana. Indruk maakt Efting bovendien met ‘Nou Ga Dan Maar’ waarin een bezorgde vader zijn kind toespreekt met de woorden: “Wat in de krant staat, wil je dat echt weten? Er zijn ook mooie dingen in de wereld, die je zomaar zou vergeten” en hem zijn dromen doorgeeft. Het zijn slechts enkele voorbeelden van de sferen die Efting oproept met zijn kalme stemgeluid, waarbij overigens de muzikale bijdragen en productie van BJ Baartmans zeker niet onvermeld mogen blijven. Jammer overigens voor diegenen die het slechts met een digitale beluistering moeten doen. Zij missen het met zorg samengestelde artwork van deze digipack waarin een foto is te vinden van zijn grootvader en waarin afbeeldingen zijn te vinden van Efting, poserend in Rotterdam voor het hoofdkantoor Holland-Amerika Lijn.
Razend knap gedaan van Kurt Efting die zonder overdadig muzikaal machtsvertoon, wederom de juiste snaren weet te raken.
Drie jaar geleden maakte Kurt Efting indruk door, al zoekend naar de waarheid in zijn hart, het land af te reizen met slechts twee instrumenten bij zich: een gitaar en zijn stem. Hij kwam terug en het verslag van deze ervaring is te beluisteren op het album Liefde Was Dichtbij, een verfijnd stukje ambachtswerk van een vakman.
De basis voor het onlangs uitgebrachte Het Beloofde Land werd anderhalf jaar geleden gelegd toen de Nederlandstalige singer-songwriter een trip door Amerika maakte die maar liefst drie maanden duurde. Hij trok dwars door ‘het beloofde land’ om in het verleden te duiken van zijn overgrootvader die ergens in de beginjaren van de vorige eeuw het centrum van Leeuwarden achterliet om met de boot af te reizen naar Ellis Island om van daaruit, evenals zoveel landgenoten toen, te proberen een nieuw en vooral beter leven op te starten. De inspiratie die Efting daar heeft opgedaan heeft geresulteerd in een verzameling van tien verhalen die hij, voorzien van heldere en prachtige poëtische teksten, in een semi-akoestische folkpopverpakking heeft gestopt. Wist hij drie jaar geleden al het verlangen naar vergane zaken op een knappe wijze over te brengen, ook nu slaagt hij erin om hiermee de aandacht van de luisteraar vanaf de eerste minuut beet te pakken en vervolgens vast te houden.
Nostalgische gevoelens over de tijd dat hij aan de oude tafel speelde en waar de moeilijke rekensommen werden gemaakt en de tafels werden gestampt in ‘Vragen Naar De Toekomst’, maar ook stilstaan bij naderend afscheid of vooruit kijkend naar de laatste rustplaats in het gras bij de wortels van de wilg op ‘Fairmount-Willow’ waarin de folk plaats maakt voor sfeervolle en jazzy Americana. Indruk maakt Efting bovendien met ‘Nou Ga Dan Maar’ waarin een bezorgde vader zijn kind toespreekt met de woorden: “Wat in de krant staat, wil je dat echt weten? Er zijn ook mooie dingen in de wereld, die je zomaar zou vergeten” en hem zijn dromen doorgeeft. Het zijn slechts enkele voorbeelden van de sferen die Efting oproept met zijn kalme stemgeluid, waarbij overigens de muzikale bijdragen en productie van BJ Baartmans zeker niet onvermeld mogen blijven. Jammer overigens voor diegenen die het slechts met een digitale beluistering moeten doen. Zij missen het met zorg samengestelde artwork van deze digipack waarin een foto is te vinden van zijn grootvader en waarin afbeeldingen zijn te vinden van Efting, poserend in Rotterdam voor het hoofdkantoor Holland-Amerika Lijn.
Razend knap gedaan van Kurt Efting die zonder overdadig muzikaal machtsvertoon, wederom de juiste snaren weet te raken.

Arjan Hut, albumrecensie op 22 juni (2020) in Friesch Dagblad
Het beloofde land van de titel, dat is in dit geval Amerika, waar de overgrootvader van zanger en liedjesschrijver Kurt Efting (1974) heen reisde om een nieuw bestaan op te bouwen. Dat was in 1906, en de reis begon in Leeuwarden, waar hij op de Voorstreek 100 (nu een cafetaria) woonde. Efting bracht vorig jaar drie maanden door in de Verenigde Staten en geïnspireerd door de geschiedenis van zijn overgrootvader schreef hij deze liedjescyclus.
Efting zelf groeide op in Scheveningen, en heeft zich gespecialiseerd in Nederlandstalige folkpop, die bij mij regelmatig herinneringen oproepen aan het werk van Bennie Huisman. Net als bij de Feanster muzikant voel je in alles de aanwezigheid van de zee, ergens op de achtergrond, en vertellen de teksten samen een groter verhaal. Het lijken wel gezongen foto’s soms. Een concept-album is dit niet, het opbouwen van een bestaan lijkt eerder een overkoepelend thema. Fijne songs als Een van ons , Land in zicht en Vergeet de mooie dingen niet kabbelen aangenaam voorbij, als schapenwolkjes op een ontspannen zomerochtend.
Efting wordt bijgestaan door onder meer gitarist BJ Baartmans, bassist Harry Hendriks en drummer Jasper van Hulten. Ook hoor je een ukelele, banjo, accordeon en viool, ja, je waant je zo in een gezellig café aan het water. Hier en daar vleugjes americana, zoals in het vlotte Niemand weet , waarin overgrootvader tijdens de overtocht bakker Hillman treft, die hem meeneemt naar Chicago en een baantje geeft.
Fairmount-Willow (naar een oorlogskerkhof in Illinois) kent een flinke scheut countryblues, met mooie koorzang en een spetterende, veel te korte klarinetsolo. Het geheel is nét te netjes en bescheiden om echt grote indruk te maken, maar sfeervol en onderhoudend is Het beloofde land zeker.
Het beloofde land van Kurt Efting, een uitgave van Marista
Het beloofde land van de titel, dat is in dit geval Amerika, waar de overgrootvader van zanger en liedjesschrijver Kurt Efting (1974) heen reisde om een nieuw bestaan op te bouwen. Dat was in 1906, en de reis begon in Leeuwarden, waar hij op de Voorstreek 100 (nu een cafetaria) woonde. Efting bracht vorig jaar drie maanden door in de Verenigde Staten en geïnspireerd door de geschiedenis van zijn overgrootvader schreef hij deze liedjescyclus.
Efting zelf groeide op in Scheveningen, en heeft zich gespecialiseerd in Nederlandstalige folkpop, die bij mij regelmatig herinneringen oproepen aan het werk van Bennie Huisman. Net als bij de Feanster muzikant voel je in alles de aanwezigheid van de zee, ergens op de achtergrond, en vertellen de teksten samen een groter verhaal. Het lijken wel gezongen foto’s soms. Een concept-album is dit niet, het opbouwen van een bestaan lijkt eerder een overkoepelend thema. Fijne songs als Een van ons , Land in zicht en Vergeet de mooie dingen niet kabbelen aangenaam voorbij, als schapenwolkjes op een ontspannen zomerochtend.
Efting wordt bijgestaan door onder meer gitarist BJ Baartmans, bassist Harry Hendriks en drummer Jasper van Hulten. Ook hoor je een ukelele, banjo, accordeon en viool, ja, je waant je zo in een gezellig café aan het water. Hier en daar vleugjes americana, zoals in het vlotte Niemand weet , waarin overgrootvader tijdens de overtocht bakker Hillman treft, die hem meeneemt naar Chicago en een baantje geeft.
Fairmount-Willow (naar een oorlogskerkhof in Illinois) kent een flinke scheut countryblues, met mooie koorzang en een spetterende, veel te korte klarinetsolo. Het geheel is nét te netjes en bescheiden om echt grote indruk te maken, maar sfeervol en onderhoudend is Het beloofde land zeker.
Het beloofde land van Kurt Efting, een uitgave van Marista

Hans Deelen, albumrecensie op 5 augustus (2020) in New Folk Sounds
Het beloofde land
(Marista MCD 20048)
In 2018 maakte zanger-gitarist Kurt Efting een reis van drie maanden van de oost- naar de westkust van Amerika, om zich te verdiepen in het relaas van zijn overgrootvader, die in 1906 onaangekondigd Leeuwarden verliet om een nieuw bestaan op te bouwen overzee. Hij verdween echter spoorloos. Dat inspireerde Efting om een heel album aan zijn grootvader te wijden. Al tijdens de reis schreef hij de eerste nummers voor het project.
Het beloofde land is al de tweede cd in relatief korte tijd voor ‘veteraan’ Kurt Efting. In 2017 verscheen Liefde was dichtbij, waarop hij de samenwerking aanging met BJ Baartmans. Ook voor het nieuwe album werd het vakmanschap van Baartmans als producer en muzikant ingeschakeld. De pre-productie voor Het beloofde land deed Kurt Efting met Harry Hendriks, die ook op het album zijn fijne gitaartechniek etaleert. Andere ‘vaste man’ Bart de Win is ook van de partij op toetsen. Dan zijn er ook nog sterke muzikale bijdragen van Emil Szarkowicsz (klarinet, viool, sax) en Jasper van Hulten (drums). Kortom, een backing die staat als een huis.
Kurt Efting gedijt goed op het muzikale bed dat voor hem wordt gespreid. Hij zingt ontspannen en weet de aandacht makkelijk vast te houden. Tekstueel weet hij een mooi beeld te schetsen van het wel en wee van zijn grootvaders wederwaardigheden, met voldoende afwisseling in stijl en invalshoeken. Een gedegen album waarmee Efting een mooie stap vooruit maakt.
Het beloofde land
(Marista MCD 20048)
In 2018 maakte zanger-gitarist Kurt Efting een reis van drie maanden van de oost- naar de westkust van Amerika, om zich te verdiepen in het relaas van zijn overgrootvader, die in 1906 onaangekondigd Leeuwarden verliet om een nieuw bestaan op te bouwen overzee. Hij verdween echter spoorloos. Dat inspireerde Efting om een heel album aan zijn grootvader te wijden. Al tijdens de reis schreef hij de eerste nummers voor het project.
Het beloofde land is al de tweede cd in relatief korte tijd voor ‘veteraan’ Kurt Efting. In 2017 verscheen Liefde was dichtbij, waarop hij de samenwerking aanging met BJ Baartmans. Ook voor het nieuwe album werd het vakmanschap van Baartmans als producer en muzikant ingeschakeld. De pre-productie voor Het beloofde land deed Kurt Efting met Harry Hendriks, die ook op het album zijn fijne gitaartechniek etaleert. Andere ‘vaste man’ Bart de Win is ook van de partij op toetsen. Dan zijn er ook nog sterke muzikale bijdragen van Emil Szarkowicsz (klarinet, viool, sax) en Jasper van Hulten (drums). Kortom, een backing die staat als een huis.
Kurt Efting gedijt goed op het muzikale bed dat voor hem wordt gespreid. Hij zingt ontspannen en weet de aandacht makkelijk vast te houden. Tekstueel weet hij een mooi beeld te schetsen van het wel en wee van zijn grootvaders wederwaardigheden, met voldoende afwisseling in stijl en invalshoeken. Een gedegen album waarmee Efting een mooie stap vooruit maakt.

Album recensie 23 juni 2020 door Richard Wagner in The Next Gig
Het beloofde land, dat is het land wat de overgrootvader van Kurt Efting zag aan de overkant van de oceaan. In een poging deze belofte in te vullen liet hij vrouw en kind achter in Leeuwarden. Dat kind was de opa van de Nederlandstalige singer-songwriter Kurt Efting die tijdens een drie maanden durende trektocht inspiratie vond in deze familiegeschiedenis voor het opnemen van een nieuw album. Efting laat in het bijhorende persschrijven en op het album zelf de lezer en luisteraar in het ongewisse hoe deze familiesaga afloopt. Het is duidelijk dat de toekomst van de familie niet in de Verenigde Staten is gevonden, maar is de man aan wie het album is opgedragen en wiens foto, wat verstopt achter het invoegsel met de teksten, ons open aankijkt, maar ook een schaduwkant toont, daar gebleven of terug gekomen.
Kurt Efting is een prettige heldere singersongwriter. Hij heeft zich omringt met een sterrenteam. Producent en gitarist is BJ Baartmans verantwoordelijk voor veel uitstekende, waaronder ook veel Nederlandstalig werk, platen. Verder werken namen als accordeonist en pianist Bart de Win, bassist Harry Hendriks, drummer Jasper van Hulten en violist Emil Szarkowicsz mee aan het album en dan zit je echt in de betere helft van de Nederlandse sessiemuzikanten. Dat is ook absoluut te horen.
Het begint lekker uptempo met mooie viool accenten in ‘Vergeet de mooie dingen niet’ en in het kader van afscheid ook het volgende en zeer melancholische ‘Als je dit leest’. Fijne liedjes die bekoren en fijn de stem en tekst van Efting op het schild hijsen als de sterren van dit album. Soms zeer persoonlijke noten als: “Zeg tegen Thijsje dat ik van hem hou”, die een worsteling heel dicht bij brengen. Dat zijn de liedjes die het meest beklijven, de liedjes die direct aan zijn voorvader kunnen worden gelinkt. Een nummer als ‘Achter de Schermen’ is fraai maar mist dan net even de context om in het verhaal te plaatsen, maar ‘Niemand Weet’ heeft dat dan weer volop en geeft prachtig het nieuwe begin aan van de oudere Efting en hoe die in een bakkerij in Chicago terecht komt als onbeschreven blad. Een prachtige song, ook muzikaal onder de Americana te scharen. Erg mooi is ‘Land in Zicht’, maar ook een liedje wat moeilijker in het verhaal te plaatsen is. Zo zijn eigenlijk alle liedjes zeer fraai. Vaak met die duidelijke Americana inslag, maar regelmatig ook gewoon meer singer-songwriter.
Het album zou transparanter worden als de connectie met het grotere verhaal duidelijker naar voren zou komen en ook de zanger zijn ervaringen met hoe hij het heeft ervaren om op plekken te treden, waar zijn overgrootvader probeerde voor zichzelf en wie weet voor zijn familie een nieuw leven op te bouwen, meer naar voren komen. Soms overheerst die heerlijke melancholie als in het sterke ‘Vragen naar de Toekomst’, soms optimistisch en toekomst gericht in het hoogtepunt van het album ‘Fairmount-Willow’. Wel is het album mooi rond, want met ‘Waarom Jij’ en ‘Als een Lied’ eindigt het ook weer met afscheid nemen, maar dan over een oceaan die alleen te bevaren is in de boot van de veerman Charon.
De geschiedenis blijft een beetje onderbelicht, maar vergeet dat en luister gewoon naar dit voortreffelijke Nederlandstalige album.
Het beloofde land, dat is het land wat de overgrootvader van Kurt Efting zag aan de overkant van de oceaan. In een poging deze belofte in te vullen liet hij vrouw en kind achter in Leeuwarden. Dat kind was de opa van de Nederlandstalige singer-songwriter Kurt Efting die tijdens een drie maanden durende trektocht inspiratie vond in deze familiegeschiedenis voor het opnemen van een nieuw album. Efting laat in het bijhorende persschrijven en op het album zelf de lezer en luisteraar in het ongewisse hoe deze familiesaga afloopt. Het is duidelijk dat de toekomst van de familie niet in de Verenigde Staten is gevonden, maar is de man aan wie het album is opgedragen en wiens foto, wat verstopt achter het invoegsel met de teksten, ons open aankijkt, maar ook een schaduwkant toont, daar gebleven of terug gekomen.
Kurt Efting is een prettige heldere singersongwriter. Hij heeft zich omringt met een sterrenteam. Producent en gitarist is BJ Baartmans verantwoordelijk voor veel uitstekende, waaronder ook veel Nederlandstalig werk, platen. Verder werken namen als accordeonist en pianist Bart de Win, bassist Harry Hendriks, drummer Jasper van Hulten en violist Emil Szarkowicsz mee aan het album en dan zit je echt in de betere helft van de Nederlandse sessiemuzikanten. Dat is ook absoluut te horen.
Het begint lekker uptempo met mooie viool accenten in ‘Vergeet de mooie dingen niet’ en in het kader van afscheid ook het volgende en zeer melancholische ‘Als je dit leest’. Fijne liedjes die bekoren en fijn de stem en tekst van Efting op het schild hijsen als de sterren van dit album. Soms zeer persoonlijke noten als: “Zeg tegen Thijsje dat ik van hem hou”, die een worsteling heel dicht bij brengen. Dat zijn de liedjes die het meest beklijven, de liedjes die direct aan zijn voorvader kunnen worden gelinkt. Een nummer als ‘Achter de Schermen’ is fraai maar mist dan net even de context om in het verhaal te plaatsen, maar ‘Niemand Weet’ heeft dat dan weer volop en geeft prachtig het nieuwe begin aan van de oudere Efting en hoe die in een bakkerij in Chicago terecht komt als onbeschreven blad. Een prachtige song, ook muzikaal onder de Americana te scharen. Erg mooi is ‘Land in Zicht’, maar ook een liedje wat moeilijker in het verhaal te plaatsen is. Zo zijn eigenlijk alle liedjes zeer fraai. Vaak met die duidelijke Americana inslag, maar regelmatig ook gewoon meer singer-songwriter.
Het album zou transparanter worden als de connectie met het grotere verhaal duidelijker naar voren zou komen en ook de zanger zijn ervaringen met hoe hij het heeft ervaren om op plekken te treden, waar zijn overgrootvader probeerde voor zichzelf en wie weet voor zijn familie een nieuw leven op te bouwen, meer naar voren komen. Soms overheerst die heerlijke melancholie als in het sterke ‘Vragen naar de Toekomst’, soms optimistisch en toekomst gericht in het hoogtepunt van het album ‘Fairmount-Willow’. Wel is het album mooi rond, want met ‘Waarom Jij’ en ‘Als een Lied’ eindigt het ook weer met afscheid nemen, maar dan over een oceaan die alleen te bevaren is in de boot van de veerman Charon.
De geschiedenis blijft een beetje onderbelicht, maar vergeet dat en luister gewoon naar dit voortreffelijke Nederlandstalige album.

Toonaangevend muziekbad Lust for Life geeft Het Beloofde Land 3 sterren.
Harry de Jong: 'Het Beloofde Land is een album vol nostalgie geworden dat z'n kracht vooral ontleent aan de poëtische teksten'. Editie 101 juni 2020
Harry de Jong: 'Het Beloofde Land is een album vol nostalgie geworden dat z'n kracht vooral ontleent aan de poëtische teksten'. Editie 101 juni 2020

KURT EFTING – HET BELOOFDE LAND, recensie Rootstime.be op 26 mei 2020
Marista Records
De Nederlande singer-songwriter Kurt Efting werd in 1974 geboren in de kuststad Scheveningen maar hij besloot om te verkassen naar Amsterdam waar hij zich beter kon storten op een carrière in de muziekwereld. Zijn besluit om enkel Nederlandstalige liedjes in het folk- en popgenre te brengen heeft zijn loopbaan als muzikant definitief beïnvloed.
In maart 2017 maakten we hier bij ‘Rootstime’ voor het eerst kennis met Kurt Efting naar aanleiding van de release van zijn studioalbum “Liefde Was Dichtbij” waarvoor hij de Nederlandse topmuzikant BJ Baartmans als producer wist te strikken. Hetzelfde creatieve duo stortte zich nu op de opvolger voor die debuutplaat. “Het Beloofde Land” is de titel van het uit tien nieuwe Nederlandstalige songs bestaande tweede album waarover Kurt met gepaste trots zelf vertelt op de hierbij toegevoegde video.
De inspiratie voor de liedjes op deze plaat vond Kurt Efting in een drie maanden durende reis doorheen de Verenigde Staten waarmee hij in de sporen trad van zijn overgrootvader die in 1905 uit Leeuwarden vertrok, op zoek naar een avontuurlijk bestaan in Chicago. Naast Kurt Efting op akoestische gitaar en multi-instrumentalist BJ Baartmans op allerlei instrumenten zijn er op “Het Beloofde Land” ook instrumentale bijdragen van Harry Hendriks op basgitaar, banjo en ukelele, Jasper van Hulten op drums, Bart de Win op piano en accordeon en Emil Szarkowicsz op klarinet, saxofoon en viool.
Alle tien liedjes werden door Kurt Efting zelf van tekst en muziek voorzien. Net als bij zijn vorige plaat “Liefde Was Dichtbij” is het cd-hoesje en het bijhorende boekje met alle liedjesteksten weer zeer professioneel uitgewerkt. In de voorbije maanden zijn er met de songs “Niemand Weet” en “Als Je Dit Leest” ook al twee nummers uit deze plaat op single verschenen.
Naast deze twee liedjes zijn wij ook fans van de nummers “Vergeet De Mooie Dingen Niet”, de door BJ Baartmans op mandoline begeleide ballad “Land In Zicht”, het van een bezorgde vader naar zijn opgroeiend kind verhalende “Nou Ga Dan Maar” en de over definitief afscheid nemen handelende nummers “Waarom Jij” en “Als Een Lied”. Kurt Efting is een folktroubadour die elke beluisteraar van zijn album “Het Beloofde Land” in de ban zal weten te houden met zijn boeiende poëtische verhalen in liedjesformaat.
(valsam)
Marista Records
De Nederlande singer-songwriter Kurt Efting werd in 1974 geboren in de kuststad Scheveningen maar hij besloot om te verkassen naar Amsterdam waar hij zich beter kon storten op een carrière in de muziekwereld. Zijn besluit om enkel Nederlandstalige liedjes in het folk- en popgenre te brengen heeft zijn loopbaan als muzikant definitief beïnvloed.
In maart 2017 maakten we hier bij ‘Rootstime’ voor het eerst kennis met Kurt Efting naar aanleiding van de release van zijn studioalbum “Liefde Was Dichtbij” waarvoor hij de Nederlandse topmuzikant BJ Baartmans als producer wist te strikken. Hetzelfde creatieve duo stortte zich nu op de opvolger voor die debuutplaat. “Het Beloofde Land” is de titel van het uit tien nieuwe Nederlandstalige songs bestaande tweede album waarover Kurt met gepaste trots zelf vertelt op de hierbij toegevoegde video.
De inspiratie voor de liedjes op deze plaat vond Kurt Efting in een drie maanden durende reis doorheen de Verenigde Staten waarmee hij in de sporen trad van zijn overgrootvader die in 1905 uit Leeuwarden vertrok, op zoek naar een avontuurlijk bestaan in Chicago. Naast Kurt Efting op akoestische gitaar en multi-instrumentalist BJ Baartmans op allerlei instrumenten zijn er op “Het Beloofde Land” ook instrumentale bijdragen van Harry Hendriks op basgitaar, banjo en ukelele, Jasper van Hulten op drums, Bart de Win op piano en accordeon en Emil Szarkowicsz op klarinet, saxofoon en viool.
Alle tien liedjes werden door Kurt Efting zelf van tekst en muziek voorzien. Net als bij zijn vorige plaat “Liefde Was Dichtbij” is het cd-hoesje en het bijhorende boekje met alle liedjesteksten weer zeer professioneel uitgewerkt. In de voorbije maanden zijn er met de songs “Niemand Weet” en “Als Je Dit Leest” ook al twee nummers uit deze plaat op single verschenen.
Naast deze twee liedjes zijn wij ook fans van de nummers “Vergeet De Mooie Dingen Niet”, de door BJ Baartmans op mandoline begeleide ballad “Land In Zicht”, het van een bezorgde vader naar zijn opgroeiend kind verhalende “Nou Ga Dan Maar” en de over definitief afscheid nemen handelende nummers “Waarom Jij” en “Als Een Lied”. Kurt Efting is een folktroubadour die elke beluisteraar van zijn album “Het Beloofde Land” in de ban zal weten te houden met zijn boeiende poëtische verhalen in liedjesformaat.
(valsam)

KURT EFTING – HET BELOOFDE LAND, recensie Gezien - Gehoord 24 mei 2020
Marista Records
Singer-songwriter en gitarist Kurt Efting maakt een mix van Nederlandstalige folk-pop en luisterliedjes waarvan er een tiental te horen zijn op zijn nieuwe album “Het Beloofde Land”. De inspiratie hiervoor deed hij ongeveer 2 jaar geleden op toen hij drie maanden door Amerika reisde op zoek naar het verleden van zijn overgrootvader die in 1906 naar ‘het beloofde land’ immigreerde. Op het hoesje poseert Kurt dan ook geheel in stijl bij de schoorstenen van een boot en het gebouw van de Holland – Amerika Lijn. Daar is over nagedacht.
Vergeet De Mooie Dingen Niet is de goede raad die hij meegeeft in het openings- nummer dat door zijn melodie, ritme en samenzang toch iets vrolijks heeft. Kurt heeft een heldere, aangename stem die ook nog eens goed verstaanbaar is. Dat maakt dat je ook met aandacht naar Als Je Dit Leest en Achter De Schermen luistert, beiden uit de categorie luisterliedjes met enige diepgang. Het uptempo Niemand Weet handelt net als Als Je Dit Leest tekstueel weer over de reis die zijn overgrootvader – wiens afbeelding ook in het hoesje te vinden is – maakte.
De meeste teksten hebben iets droevigs en gaan over scheidingen en afscheid nemen, iets waar je in deze tijd niet echt op zit te wachten, maar Kurt weet dit zo perfect uit te drukken dat je toch blijft luisteren. Een nummer als Nou Ga Dan Maar is typisch een voorbeeld van een liedje dat na iedere draaibeurt beter in het gehoor ligt.
Fairmount Willow is een begraafplaats in Illinois en ondanks dit onderwerp is dit liedje bij de eerste draaibeurt meteen mijn favoriet. Fraaie samenzang gaat hand in hand met kabbelend pianospel en zijn de hoofdingrediënten op dit bluesy nummer waar ook een klarinet hoorbaar is en het geheel iets van New Orleans jazz meegeeft. Prachtig!
Ook Waarom Jij en Als Een Lied gaan gepaard met bijzonder fraaie arrangementen waarvoor BJ Baartmans verantwoordelijk was. Niet alleen deed hij de productie, maar is hij ook in meerder nummers te horen op diverse gitaren, bas, mandoline, synthesizer, stembanden en mondharmonica. Het was weer druk in zijn studio in Boxmeer. Zo zet Emil Szarkowicsz op vrijwel ieder nummer de toon op viool, klarinet of saxofoon en horen we ook Harry Hendriksop bas, banjo en ukelele, Jasper van Hulten op drums en Bart de Win op accordeon, piano en Wurlitzer.
Dit album dat aan zijn overgrootvader opgedragen is maakt indruk en plaatst Kurt Efting in het rijtje van de betere Nederlandstalige songwriters!
© Harm Lutke
Marista Records
Singer-songwriter en gitarist Kurt Efting maakt een mix van Nederlandstalige folk-pop en luisterliedjes waarvan er een tiental te horen zijn op zijn nieuwe album “Het Beloofde Land”. De inspiratie hiervoor deed hij ongeveer 2 jaar geleden op toen hij drie maanden door Amerika reisde op zoek naar het verleden van zijn overgrootvader die in 1906 naar ‘het beloofde land’ immigreerde. Op het hoesje poseert Kurt dan ook geheel in stijl bij de schoorstenen van een boot en het gebouw van de Holland – Amerika Lijn. Daar is over nagedacht.
Vergeet De Mooie Dingen Niet is de goede raad die hij meegeeft in het openings- nummer dat door zijn melodie, ritme en samenzang toch iets vrolijks heeft. Kurt heeft een heldere, aangename stem die ook nog eens goed verstaanbaar is. Dat maakt dat je ook met aandacht naar Als Je Dit Leest en Achter De Schermen luistert, beiden uit de categorie luisterliedjes met enige diepgang. Het uptempo Niemand Weet handelt net als Als Je Dit Leest tekstueel weer over de reis die zijn overgrootvader – wiens afbeelding ook in het hoesje te vinden is – maakte.
De meeste teksten hebben iets droevigs en gaan over scheidingen en afscheid nemen, iets waar je in deze tijd niet echt op zit te wachten, maar Kurt weet dit zo perfect uit te drukken dat je toch blijft luisteren. Een nummer als Nou Ga Dan Maar is typisch een voorbeeld van een liedje dat na iedere draaibeurt beter in het gehoor ligt.
Fairmount Willow is een begraafplaats in Illinois en ondanks dit onderwerp is dit liedje bij de eerste draaibeurt meteen mijn favoriet. Fraaie samenzang gaat hand in hand met kabbelend pianospel en zijn de hoofdingrediënten op dit bluesy nummer waar ook een klarinet hoorbaar is en het geheel iets van New Orleans jazz meegeeft. Prachtig!
Ook Waarom Jij en Als Een Lied gaan gepaard met bijzonder fraaie arrangementen waarvoor BJ Baartmans verantwoordelijk was. Niet alleen deed hij de productie, maar is hij ook in meerder nummers te horen op diverse gitaren, bas, mandoline, synthesizer, stembanden en mondharmonica. Het was weer druk in zijn studio in Boxmeer. Zo zet Emil Szarkowicsz op vrijwel ieder nummer de toon op viool, klarinet of saxofoon en horen we ook Harry Hendriksop bas, banjo en ukelele, Jasper van Hulten op drums en Bart de Win op accordeon, piano en Wurlitzer.
Dit album dat aan zijn overgrootvader opgedragen is maakt indruk en plaatst Kurt Efting in het rijtje van de betere Nederlandstalige songwriters!
© Harm Lutke
Cd-recensies 'Liefde was dichtbij' online

Liefde was dichtbij, recensie Festivalinfo
'Efting weet het verlangen naar dingen die vergaan zijn knap over te brengen naar de luisteraar. De nummers vragen de aandacht door vooral heel zacht te blijven, als een kleinkunstenaar als straatmuzikant. ‘Ballon’ is misschien het beste voorbeeld van deze stijl, een prachtige openbaring van Efting over zijn carrière als muzikant in de periferie.
'Efting weet het verlangen naar dingen die vergaan zijn knap over te brengen naar de luisteraar. De nummers vragen de aandacht door vooral heel zacht te blijven, als een kleinkunstenaar als straatmuzikant. ‘Ballon’ is misschien het beste voorbeeld van deze stijl, een prachtige openbaring van Efting over zijn carrière als muzikant in de periferie.
Zie ook: Festivalinfo mei 2017

Liefde was dichtbij, recensie New Folk Sounds
Kurt Efting is goed beschouwd een oudgediende in het singer-songwritersvak. In de jaren negentig initieerde en presenteerde hij in het Comedy Café aan het Amsterdamse Max Euweplein avonden rondom het betere Nederlandse lied onder de noemer ‘Liedjes van de lage landen’, waarbij hij ook zelf zijn kunnen over het voetlicht bracht. Er verscheen ook een cd van Kurt Efting in eigen beheer. Daarna werd er weinig meer van de songwriter vernomen. Tot hij in 2014 het podium weer opzocht met een programma getiteld Een nieuwe lente. Zo’n jaar later is Efting te vinden op de cd De beste singer-songwriters in ‘t Nederlands met het lied Bloemen na de eindstreep. Nu is er dan een volledige cd – tien nummers – met louter eigen werk onder de titel Liefde was dichtbij, opgenomen door BJ Baartmans in Studio Wild Verband. Natuurlijk stelt Baartmans zijn muzikale talent beschikbaar (gitaren, bas, mondharmonica, percussie, koorzang) en verzorgt hij de productie en geluidsmix. Daarnaast spelen Rob Geboers (piano, accordeon) en Emil Szarkowicz (klarinet, viool) mee. Toch is het geluid van de cd open en sober. De liedzanger staat centraal. Kurt Efting brengt beschouwende teksten, meestal geschreven vanuit de ik-persoon, gedragen door eenvoudige, effectieve melodieën. Misschien is het even wennen aan de stem van de zanger, die wat schoolmeesterachtigs heeft. Maar de kans is groot dat je hem uiteindelijk de duim omhoog geeft.
Kurt Efting is goed beschouwd een oudgediende in het singer-songwritersvak. In de jaren negentig initieerde en presenteerde hij in het Comedy Café aan het Amsterdamse Max Euweplein avonden rondom het betere Nederlandse lied onder de noemer ‘Liedjes van de lage landen’, waarbij hij ook zelf zijn kunnen over het voetlicht bracht. Er verscheen ook een cd van Kurt Efting in eigen beheer. Daarna werd er weinig meer van de songwriter vernomen. Tot hij in 2014 het podium weer opzocht met een programma getiteld Een nieuwe lente. Zo’n jaar later is Efting te vinden op de cd De beste singer-songwriters in ‘t Nederlands met het lied Bloemen na de eindstreep. Nu is er dan een volledige cd – tien nummers – met louter eigen werk onder de titel Liefde was dichtbij, opgenomen door BJ Baartmans in Studio Wild Verband. Natuurlijk stelt Baartmans zijn muzikale talent beschikbaar (gitaren, bas, mondharmonica, percussie, koorzang) en verzorgt hij de productie en geluidsmix. Daarnaast spelen Rob Geboers (piano, accordeon) en Emil Szarkowicz (klarinet, viool) mee. Toch is het geluid van de cd open en sober. De liedzanger staat centraal. Kurt Efting brengt beschouwende teksten, meestal geschreven vanuit de ik-persoon, gedragen door eenvoudige, effectieve melodieën. Misschien is het even wennen aan de stem van de zanger, die wat schoolmeesterachtigs heeft. Maar de kans is groot dat je hem uiteindelijk de duim omhoog geeft.
Zie ook: New Folk Sounds april 2017
Zie ook: The Next Gig, maart 2017
Zie ook: Rootstime, maart 2017
Den Haag Centraal, cultuurbijlage april 2017
Singer-songwriter Kurt Efting bezingt vooral het kleine geluk.
Kurt efting verrast na zoveel jaar met een fraai geproduceerde cd, getiteld ‘Liefde was dichtbij’. De singer-songwriter is verfrissend onhip.
Door Marcel Verreck (in DEN HAAG CENTRAAL 13 april 2017)
Kurt Efting was negentien jaar toen hij debuteerde in een uitverkocht Theater PePijn. Als leerling van hetVCL maakte hij Nederlandstalige liedjes en begeleidde zichzelf op gitaar. Tegenwoordig heet je dan singer-songwriter en hoor je een slap mutsje op te hebben, een hapzuurkool aan je kin te dragen, moeilijk te kijken en te zingen alsof je constipatieproblemen hebt. Zo modieus is Efting niet, hij is verfrissend onhip en excelleert met klassieke miniatuurtjesover onderwerpen dicht bij huis. Daar waar je doorgaans de werkelijk grote gevoelens kunt aanboren.
De geboren Scheveninger verrast na zoveel jaar met een fraai geproduceerde cd, getiteld ‘Liefde was dichtbij’. Zijn bescheiden carrière voerde hem naar de hoofdstad, waar hij in het voormalige Comedy Cafe aan het Max Euweplein het programma ‘Liedjes van de Lage landen’ initieerde en presenteerde. Hoewel hij inmiddels naar Den Bosch is afgezakt (louter in geografische zin), zijn op de nieuwe cd de sporen van zijnHaagse jeugd sterk aanwezig. In het titelnummer bezingt hijeen teloorgegane liefde met de alleszeggende regel: ‘We we-ten allebei dat Scheveningen/groot genoeg is voor jou en mij.’Efting grossiert overigens niet in liefdesmalheur, hij is eerdereen bezinger van het kleine geluk. Zoals in het beeldschone ‘Zomer in november’, waarin hij als romanticus pur sang een liefdesnacht met zijn uitverkorene schildert: ‘Zomer in November/Schat, ik volg je trouw/Naar de kamer in ons bed/Dat al warm is van jou.’
Hij heeft een karakteristieke stem die doet denken aan devroege Boudewijn de Groot, maar soms ook de nasale warmte van James Taylor oproept. Producer BJ Baartmans heeft vooreen sober klankbeeld gezorgd waarin instrumenten wordeningezet die Eftings vitale weemoed accentueren.
Want die melancholie is er, in vrijwel alle liedjes. Zo bezingt hij het ouderlijk huis, waar nu een jong stel woont met nieuwe gordijnen (‘ze hingen er snel’) en de raamkozijnen inmiddels witgelakt zijn. Het lijkt nog maar een kwestie van tijd aleer ook de oude eik met de grond gelijk gemaakt wordt. In een ander liedje wordthet lot van de monumentale boom bezegeld door een storm, waarna de zanger zijn hoop stelt in een nieuwe oude eik die zijn kracht zal tonen wanneer zijn zoontje groot is.
Pakkend
Zoals gezegd, thematiek en de muzikale uitvoering zijn nietwereldschokkend, maar toch pakt Efting je en blijf je zijn liedjes beluisteren. Hier is iemand aan het werk die precies heeft gedaan waar hij goed in is, en dat is op zich een niet te onderschatten talent.
De tien liedjes zijn zo op de huid geschreven dat ze een geheel vormen. In het openingsnummer vraagt hij zich af: ‘Hoekijkt een mens terug op zijn leven?’ Terugkerend element ishet ‘lentegroene gras’, de habitat van het gelukkig spelende kind, dat in elke levensfase als een trouwe vriend ligt te wachten. Het slotlied schildert Scheveningen in rauwere poëzie: ‘zandpaleizen, strandpaleizen, eetpaleizen, gokpaleizen,schrokpaleizen, luchtpaleizen. Torenflats, flats, torenflats,flets Scheveningen. Pier pierlala, verlaten vogelnest, Pier, ooievaar in het water.’ En daarboven het eeuwige silhouet van de vuurtoren. Leven en liefde, alles wordt aangevreten door het zout van de tijd.
We kunnen niet anders dan blijmoedig blijven pogen hetgeluk te grijpen. Daar kunnen mooie liedjes bij helpen. Dan wordt het soms even ‘Zomer in november’.
kurt efting, zondag 23 april 2017, 16.00 uur, theater dakota. Meer informatie: www.theaterdakota.nl
jazz
Kurt efting verrast na zoveel jaar met een fraai geproduceerde cd, getiteld ‘Liefde was dichtbij’. De singer-songwriter is verfrissend onhip.
Door Marcel Verreck (in DEN HAAG CENTRAAL 13 april 2017)
Kurt Efting was negentien jaar toen hij debuteerde in een uitverkocht Theater PePijn. Als leerling van hetVCL maakte hij Nederlandstalige liedjes en begeleidde zichzelf op gitaar. Tegenwoordig heet je dan singer-songwriter en hoor je een slap mutsje op te hebben, een hapzuurkool aan je kin te dragen, moeilijk te kijken en te zingen alsof je constipatieproblemen hebt. Zo modieus is Efting niet, hij is verfrissend onhip en excelleert met klassieke miniatuurtjesover onderwerpen dicht bij huis. Daar waar je doorgaans de werkelijk grote gevoelens kunt aanboren.
De geboren Scheveninger verrast na zoveel jaar met een fraai geproduceerde cd, getiteld ‘Liefde was dichtbij’. Zijn bescheiden carrière voerde hem naar de hoofdstad, waar hij in het voormalige Comedy Cafe aan het Max Euweplein het programma ‘Liedjes van de Lage landen’ initieerde en presenteerde. Hoewel hij inmiddels naar Den Bosch is afgezakt (louter in geografische zin), zijn op de nieuwe cd de sporen van zijnHaagse jeugd sterk aanwezig. In het titelnummer bezingt hijeen teloorgegane liefde met de alleszeggende regel: ‘We we-ten allebei dat Scheveningen/groot genoeg is voor jou en mij.’Efting grossiert overigens niet in liefdesmalheur, hij is eerdereen bezinger van het kleine geluk. Zoals in het beeldschone ‘Zomer in november’, waarin hij als romanticus pur sang een liefdesnacht met zijn uitverkorene schildert: ‘Zomer in November/Schat, ik volg je trouw/Naar de kamer in ons bed/Dat al warm is van jou.’
Hij heeft een karakteristieke stem die doet denken aan devroege Boudewijn de Groot, maar soms ook de nasale warmte van James Taylor oproept. Producer BJ Baartmans heeft vooreen sober klankbeeld gezorgd waarin instrumenten wordeningezet die Eftings vitale weemoed accentueren.
Want die melancholie is er, in vrijwel alle liedjes. Zo bezingt hij het ouderlijk huis, waar nu een jong stel woont met nieuwe gordijnen (‘ze hingen er snel’) en de raamkozijnen inmiddels witgelakt zijn. Het lijkt nog maar een kwestie van tijd aleer ook de oude eik met de grond gelijk gemaakt wordt. In een ander liedje wordthet lot van de monumentale boom bezegeld door een storm, waarna de zanger zijn hoop stelt in een nieuwe oude eik die zijn kracht zal tonen wanneer zijn zoontje groot is.
Pakkend
Zoals gezegd, thematiek en de muzikale uitvoering zijn nietwereldschokkend, maar toch pakt Efting je en blijf je zijn liedjes beluisteren. Hier is iemand aan het werk die precies heeft gedaan waar hij goed in is, en dat is op zich een niet te onderschatten talent.
De tien liedjes zijn zo op de huid geschreven dat ze een geheel vormen. In het openingsnummer vraagt hij zich af: ‘Hoekijkt een mens terug op zijn leven?’ Terugkerend element ishet ‘lentegroene gras’, de habitat van het gelukkig spelende kind, dat in elke levensfase als een trouwe vriend ligt te wachten. Het slotlied schildert Scheveningen in rauwere poëzie: ‘zandpaleizen, strandpaleizen, eetpaleizen, gokpaleizen,schrokpaleizen, luchtpaleizen. Torenflats, flats, torenflats,flets Scheveningen. Pier pierlala, verlaten vogelnest, Pier, ooievaar in het water.’ En daarboven het eeuwige silhouet van de vuurtoren. Leven en liefde, alles wordt aangevreten door het zout van de tijd.
We kunnen niet anders dan blijmoedig blijven pogen hetgeluk te grijpen. Daar kunnen mooie liedjes bij helpen. Dan wordt het soms even ‘Zomer in november’.
kurt efting, zondag 23 april 2017, 16.00 uur, theater dakota. Meer informatie: www.theaterdakota.nl
jazz
Zie ook: Den Haag Centraal, april 2017
Zie ook: Bossche Omroep, maart 2017
Kurt Efting op de radio
Gonzo's return
Kurt bij Radio West
Luister naar een audiofragment van Omroep West waar
Kurt mei 2016 te gast was.
Kurt mei 2016 te gast was.
De Beste Singer-Songwriters in 't Nederlands

Lees de recensie van het album (Damusic), januari 2016
'Niet dat het allemaal kommer en kwel is. Integendeel zelfs, bij Bloemen Na De Eindstreep van Kurt Efting werden we aangenaam wakker geschud nadat we bij de eerste nummers van de cd stilaan ingedommeld waren.'
Luister naar 'Bloemen na de eindstreep' van het album
De Beste Singer-Songwriters in't Nederlands (Marista)
De Beste Singer-Songwriters in't Nederlands (Marista)